Menu

Informatie als een commodity

13 november 2016  |  Blog

Informatie als een commodity

Informatie is een uniek product wat zeer dynamisch is, maar ook een geheel eigen rol heeft in de huidige maatschappij. Het heeft ook een unieke eigenschap.

Hoe verder een object is, hoe minder details zichtbaar zijn en soms is dit zelfs wenselijk. Een vloot van tanks gezien vanuit de lucht liet het ene leger geloven dat de vijand een enorme vloot aan tanks tot haar beschikking had. Hadden zij de tanks van dichtbij gezien, dan zagen zei niets anders dan een paar planken, omwikkeld met zeil en gekleurd in camouflage kleur. Voor een striptekenaar is het schetsen van ronde vormen voldoende om een menigte achter in een stadion te plaatsen. Een ieder die het plaatje ziet, vult de details in haar of zijn hoofd verder in.

Informatie werkt anders. Niet alleen moet het minimaal dezelfde detaillering kennen aan het einde van de reis, maar vaak ook verrijkt zijn of getransformeerd om het uiteindelijke doel te kunnen voldoen. Data kent daarmee tegenwoordig twee verschillende stadia;

1 De informatie is gelijk zoals deze de bron verlaten heeft, hier later meer over,
2 de informatie is onderweg verrijkt.

Hoewel dit misschien al logisch klinkt was dit vroeger niet het geval. Informatie werd gedeeld binnen een stam en ging niet verder dan die stam. De wereld was gewoonweg niet groter. De informatie bevatte een standaard aantal onderdelen, jachttechnieken, kruidenkennis, hoe maak ik vuur en hoe word ik zelf niet opgegeten gedurende mijn relatief korte leven. Toen mensen gingen reizen en er meerdere bronnen ontstonden, werd het steeds belangrijker dat informatie gelijk was bij die verschillende bronnen. Hier ontstond langzamerhand stadium 1.

Stadium 1 kreeg op drie momenten in ons bestaan een enorme boost: tijdens de boekdrukkunst (start plusminus 1453), hiervoor waren erinformatie_commodity_informagency_2016 alleen losse documenten, stenen en die kende nog niet de verspreidingsmogelijkheden zoals die plaatsvond na de introductie van de drukpers; het gebruik van de radio en als laatste de introductie van de televisie. Het internet zelf heeft hier een minder grote impact op gehad dan dat we misschien denken, omdat wereldwijde informatiedeling al lang voor het internet bestond.

Wat het internet wel heeft gebracht is het “just in time” principe van informatie, een principe welke we ook kennen uit de logistiek sector, alleen dan niet met een (deel)product, maar met informatie. Het voorhanden hebben van de juiste informatie op het moment dat een gebruiker die informatie nodig heeft. Dit heeft zo’n vlucht gekregen dat we steeds meer naar mogelijke toepassingen zijn gaan kijken en steeds minder naar de daadwerkelijke informatie die we hiervoor nodig hebben.

Een goed voorbeeld is de bank app. De gebruiker kijkt wanneer zij of hij dat nodig vindt en wil, vaak, alleen zijn banksaldo weten. De gebruiker heeft interesse in het ultieme eindpunt van die informatie.

Informatie die is gestart vanuit een verzameling data, opgeteld is, de kosten afgetrokken, de toegang van de verschillende systemen, de authenticatie, etc. Alles is voor de gebruiker overgeslagen en komt samen om de wens van de klant in 1 oogopslag te informeren.
Dit is stadium 2.

Voor zover u het nog niet wist; informatie is een commodity geworden. Maar hier zit ook het gevaar. Ook al beschouwd de gebruiker het als “iets dat er gewoon moet zijn”, de informatie dus , de kwaliteit daarvan, dat wat u produceert en bewaakt, bepaald sterk de acceptatie van het product dat u aanbied. Daar ligt voor u de uitdaging.

Mark Donkersloot is de auteur en werkt als zaakvoerder van Informagency met meer dan 15 jaar in de zakelijke dienstverlening op het gebied van business en IT. Hij concentreert zich hierbij op zijn rol als informatie en proces consultant en als projectcoördinator. Daarnaast volgt hij een Master opleiding in Antwerpen – Executive Master of IT Management.